رئیس شرکت برق افغانستان: بدهی واردات برق از ایران را پرداخت کرده‌ایم کاظمی قمی در گفتگو با شهرآرانیوز: به دنبال صدور ویزای رایگان برای اتباع افغانستان در دهه کرامت هستیم گلشهر مشهد، نماد نوع‌دوستی ایرانیان کاظمی‌قمی در مشهد | اولین جلسه هماهنگی استانداران استان‌های همجوار با افغانستان در مشهد برگزار شد + فیلم از سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلاری طالبان در چابهار چه می‌دانیم؟ افغانستان و ترکمنستان ۱۳ قرارداد تجاری به امضا رساندند فوتسال افغانستان در جدیدترین رده‌بندی فیفا در جایگاه سی‎‌ام قرار گرفت قوانین مربوط به ورود غیرقانونی مهاجرین؛ ناقص و نیازمند بازنگری محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد خسارات جانی و مالی سیل در افغانستان | ۱۶ تن جان باختند + عکس طالبان: هرات به‌ زودی قطب تحولات اقتصادی خواهد شد سازمان همکاری اسلامی خواستار تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شد بلوکیان: برخی حرف‌ها در رابطه با مهاجران ناثواب و خطرناک است عروس کشان به سبک عبدالحمید خراسانی | فرمانده حامی طالبان برای چهارمین بار ازدواج کرد + فیلم ابراز نگرانی سازمان ملل از بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان تشدید محدودیت‌ها و ادامه بازداشت‌ گسترده خبرنگاران در افغانستان توسط طالبان ارسال پیامک از سامانه سهما به اتباع مجاز + جزئیات ویدئو | استقبال مهاجران افغانستانی مقیم مشهد از تیم ملی فوتسال افغانستان ویدئو | استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در مشهد داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران هرات را بر عهده گرفت
سرخط خبرها

مهاجران و ضرورت تغییر در ریل قانون‌گذاری

  • کد خبر: ۲۱۳۹۰۴
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴
مهاجران و ضرورت تغییر در ریل قانون‌گذاری
سید‌محسن ابوترابی، کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل درباره مهاجران و ضرورت تغییر در ریل قانون‌گذاری نوشته است که شناخت و اعطای حقوق خصوصی برای ادامه زندگی مهاجران ضروری است.

به گزارش شهرآرانیوز، سید‌محسن ابوترابی، کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل نوشته است: ایران باتوجه‌به وضعیت جغرافیایی خاص خود، «کشور گذر» و مقصدی برای مهاجران محسوب می‌شود. این کشور به دلیل هم‌مرزی با کشور‌هایی که در بحران هستند، با مهاجرت‌های عظیمی روبه‌رو است. در‌حقیقت ایران پلی است میان آسیا، اروپا و خاورمیانه و به همین دلیل است که مهاجرت‌های غیرقانونی و از‌جمله قاچاق مهاجران نیز به‌وفور در ایران مشاهده می‌شود.

با این حال مسائلی از‌جمله عبور، توقف، اقامت و خروج مهاجر به نظام سیاسی کشور نیز بستگی دارد و در‌این‌زمینه حق ثابتی برای مهاجران وجود ندارد. ازاین‌جهت بنا‌بر ملاحظات سیاسی، فرهنگی، اخلاقی، اقتصادی و امنیتی، ضوابط و حدودی تدوین می‌شود، اما شکل درست این است که باید نسبت‌به تعیین حداقل حقوق برای شخص مذکور بر‌اساس مصالح و مقتضیات جامعه خود ازیک‌طرف و برای صیانت از حقوق فرد در روابط بین‌المللی از طرف دیگر، از طریق الزامات و تعهدات بین‌المللی دولت اقدام شود.

به‌نظر می‌رسد اهم موضوعات حقوقی مهاجران در حال حاضر بدین شرح است: شناخت و اعطای حقوق خصوصی که برای ادامه زندگی مهاجر ضروری است. معتبر‌دانستن و احترام به حقوق مکتسبه مهاجر که برطبق قوانین موضوعه کشور خود یا ایران تحصیل نموده است. حمایت و حراست از مال و جان، مصونیت وی از هر‌گونه تعرض به جان، مال و مسکن و احترام به آزادی شخصی و رفت‌وآمد وی. حفاظت از اموال مهاجر متوفی و اقدام به تصفیه امور ترکه وی. حفظ حیثیت شخص مهاجر و جلوگیری از توهین و اهانت به وی. امکان ایجاد اشتغال برای مهاجر حسب مقتضیات جامعه ایران و دولت متبوع مهاجر. حق ترافع قضایی و مراجعه به محاکم ذی‌صلاح کشور میزبان به‌منظور احقاق حقوق یا دفاع از خود، خواه به‌عنوان خواهان یا خوانده.

این‌ها حداقل حقوقی است که مهاجران می‌بایست در ایران از آن برخوردار باشند؛ لذا باتوجه‌به وضعیت پیش‌آمده در چند سال گذشته خصوصا در مرز‌های شرقی و اشتراکات فرهنگی، دینی و زبانی موجود، ضرورت تغییر ریل قانون‌گذاری مهاجران برای تسهیل امور مربوط به ایشان احساس می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->